Köpa eller inte Köpa?

Jag har hittat ett par jättesnygga skor på DinSko, men jag vet inte om jag ska köpa dom. Provade dom idag och dom är sköna, men det är 6 cm kilklack och man vet ju inte riktigt vad fötterna säger efter man haft på sig skorna i några timmar. Bara för att jag tänkt prova dessa skor idag hade jag på mig ett par med 7 cm kilklack och gick i. Jag provade först innan jag fick ont i fötterna och sen efter och jag tyckte dom var sköna båda gångerna men dom kostar ändå 500 kr... Det är ju ingen såndär klack som klackar så de känns lite mer hållbara än andra skor jag har/haft. Hum vad tycker ni?

Birdseye view

Jag har fixat ihop en liten film från Alperna :)

Shopping – 9-10 Augusti

Den nionde körde jag oss till Schleswig där det bl.a. ligger en jättestor dm. Det finns många olika affärer som har samma saker där man kan köpa allt från nagellack till barnmat m.m. De som jag brukar besöka är Rossmann, Kloppenburg (finns mest i norra Tyskland), Schlecker, Müller (finns endast i södra Tyskland), dm, Jhr Platz. Dm är en av de roligaste men det finns inte alls lika många som t.ex. Rossmann.

Vi åkte också till Schleswig centrum där jag bland annat var inne på Cubus, där det var slutrea. Köpte en t-shirt och en lång tunika för 4,95 € styck. Köpte också en jättesöt låda som är vit med färgglada prickar på för 3,89 €. Har tänkt att jag ska ha nagellack i den. När vi var klara i Schleswig ville mamma att vi skulle åka till Husum där hon hade läst att det fanns en Patchwork-butik. Vi campade ganska ofta i Husum förr, men det var längesedan vi var där nu. När vi väl kom dit hittade vi snabbt affären och sen gick vi och kikade i de andra affärerna bl.a. en garnbutik med massa coola strumpgarner. Där köpte vi en hel del. Vi satte oss på en restaurang och tog en öl, jag tog ju givetvis cola eftersom jag körde. På vägen hem stannade vi i Schleswig igen och handlade på deras Real. Vi kom tillbaka till campingen sent. Det blev ingen mat förrän runt kl 22.

Den tionde åkte vi till Flensburg som för den som inte vet är en större stad. Först lurade pappa mig att svänga för tidigt så vi kom in i värsta bostadsområdet, men tillslut kom vi fram där vi skulle vara och parkerade. I Flensburg fanns det också Cubus och där fick det bli ett par mjukisbyxor och en luvtröja med dragkedja på rean. Köpte också de tre sista nagellacken. Vi åkte också till Citti-park där många svenskar, norskar och danskar brukar handla. Vi upptäckte att det inte längre var så billigt som de brukar och vi handlade inte alls mycket. Jag köpte den sista lådan med krokodiler…  På hemvägen stannade vi och handlade på Aldi, Edeka och Lidl. Tillbaka på campingen spelade vi sommarens första (och förmodligen sista) parti med TP. Jag vann. Det blev en ännu senare middag än dagen före.

Husum

Vidare uppåt – 7-8 Augusti

Vi fortsatte norrut mot kusten och stannade i Celle (ungefär i höjd med Hannover) över natten. Eftersom det var söndag var allting stängt och det fanns inget att göra. Vi har legat på campingen Silbersee i Celle X antal gånger förut. Det ligger ett djurhem inte långt därifrån så man hör ständigt en massa hundar skälla, järnvägen går precis bredvid också så det är ingen tyst camping.

Vi åkte nästa morgon och hade tänkt att vi skulle hitta något stort köpcenter med en Real längs motorvägen vid Hamburg men det gjorde vi inte. Istället stannade vi i Eckenförde som endast ligger 3 mil från campingen vi var på väg till. Vi handlade på Familia och åt lunch innan vi fortsatte mot vårt mål. Tror ”den lille” (som är långt över 2 meter) blev glad när han såg att vi kom. Kanske tänkte han att det ändå finns några som är trogna trots regnet. Man kan inte direkt säga att det var någon trängsel på campingen.

Lilla Versailles – 5 Augusti

Vi åkte från Königsee till Chiemsee. Utanför en liten affär på vägen stod en man med 2 kameler. Vi kom fram 12.10 och fick en plats på en camping som stängde bommen kl 13-14 så vi skyndade oss att lägga till så vi kunde åka iväg och kolla på ännu ett av Ludvig II slott; Herrenchiemsee. Slottet ligger på en ö i sjön Chiemsee. Ön heter Herreninsel, det finns också en mindre ö som heter Fraueninsel (Herrön och Fruön).

Ludvig II beundrade Ludvig X IV av Frankrike (också kallad solkungen), därför hade han planer på att bygga ett stort slott inspirerat av Versailles utanför Paris. Precis som Neuschwanstein blev Herrenchiemsee aldrig klart eftersom Ludvig II dog. Man hade vid hans död hunnit bygga en av flyglarna men det revs i brist på pengar. Slottet omgivs av en enorm trädgård med flera stora fontäner på framsidan. På både fram och baksida är det som en stor gräsallé så att man kan se ner till sjön åt båda hållen. Vi tog den guidade turen på engelska genom slottet. I hela slottet finns massor med guld detaljer men bara 5 kg guld hade använts vid bygget. Vi fick se två sovrum som liknade varandra. Det första och största användes aldrig men det kostade mer än vad det gjorde att köpa ön. Det andra användes av Ludvig II de 9 dagar han hann tillbringa i slottet innan sin död.

Guiden tog oss genom bl.a. matsal, arbetsrum och den stora spegelsalen som är 98 m lång (vilket är längre än den på Versailles). I spegelsalen fanns (förutom massor med speglar) ett enormt antal stearinljus som när de skulle tändas krävde 30 man och 30 minuter. De första rummen vi fick se var dedikerade till Ludvig XIV och de senare till hans efterträdande sonson (tror jag det var, kan ha varit sonsonson också) Ludvig XV. Den guidade turen slutade i en liknande trappa som den vi börjat den i. Skillnaden var att den avslutade trappan aldrig hade hunnit bli klar, så den var mestadels tegelsten. Det blev en stor kontrast till alla målningar, allt guld och de detaljerade väggarna och tak vi hade fått se innan. Det fanns också 3 rum man kunde gå genom på egenhand. Dessa var: rummet där man hissade ner Matsalsbordet och fyllde på det innan man hissade upp det till kungen, rummet med kungens badkar (som rymmer 60 000 liter) och kungens klädkammare.

Medans vi var iväg och kollade på slottet var det finns väder och när vi kom tillbaka till campingen gick vi för att bada. Mamma kastade sig i men jag tog en stund på mig att bestämma att jag verkligen skulle bada. Det blev semesterns första riktiga dopp. Sedan hann vi precis grilla och äta innan det började regna och åska.

Slutet på sagan

Den elfte tillbringade jag i husvagnen medans mamma och pappa var iväg och handlade. Jag löste korsord kollade på film m.m. Den tolfte lämnade vi Tyskland och körde de ca 40 milen upp till Nivå i Danmark som ligger mellan Köpenhamn och Helsingör. Den trettonde åkte vi till Lyngby där mamma handlade tyg och vi var också på Tiger och Systrarna Grene som är 2 roliga danska affärer. Efteråt åkte vi in till Köpenhamn och var på 3 olika parkeringar som var för dyra eller skumma innan vi parkerade i samma P-hus som vi stod i i vintras. När vi kom upp ut parkeringshuset hade det givetvis börjat regna… Precis likadans var det i vintras fast det var snö då. Vad är väl Köpenhamn utan lite nederbörd? Vi tog oss fram till Streckers där det blev middag. Sen åkte vi tillbaka till Nivå och spelade TP. Söndag den fjortonde åkte vi hem till Sverige och kom fram till vårt hus runt kl 16.

Vilse i Östtyskland – 6 Augusti

Efter frukosten fick jag i uppdrag att gå och mata ankor. Dom var helt galna av hunger och hoppade och slog näst intill bakåtvolter för att få tag på brödbitarna. Vi gav oss av från campingen 9.30. Vi körde och körde och skulle hitta en affär, eftersom alla maraffärer är stängda på söndagar, men det fanns inte mycket mer än Lidl. När vi efter många om och men kom fram till en stor mataffär så fanns där endast parkeringshus! Vi fick köra vidare i ca 5 mil innan vi hittade nästa affär där det gick att parkera. Vi befann oss i gamla östtyskland och framåt kvällen ville vi hitta en campingplats. Det visade sig vara väldigt svårt. För det första finns det inte alls lika många campingar som i väst, för det andra hittade vi inte ens de rätta vägarna fast vi var i de rätta byarna. Efter att ha letat camping i över 2 timmar kom vi fram till en prick kl 20.00.

The place that cannot be found, except for those who already know where it is – 4 Augusti

REGN. Salzburg stod på schemat denna dag. Salzburg ligger i Österrike och det var därifrån Mozart kom. Königsee ligger inte alls långt därifrån så vi tog oss snabbt fram till staden, men österrikare är tydligen väldigt dåliga på att skylta och vi hittade knappt en enda skylt som talade om vart centrum fanns. Vi stannade och parkerade på 2 ställen i tron om att det var där centrum låg (namnet på parkeringarna hette båda något med centrum). Det var dessvärre väldigt dött på båda ställena så vi åkte vidare och hittade tillslut fram till något som liknade centrum men då fanns inga parkeringar och när vi väl fick syn på skylt om parkeringsplats var det redan försent. Så vi sket helt enkelt i Salzburg och åkte tillbaka till Tyskland.

På väg tillbaka på campingen stannade vi i Bad Reichenall som visade sig vara en riktigt mysig liten stad. Det hade slutat regna redan innan vi stannade där som tur var. Mamma kunde till och med bada lite på kvällen. Men sen började det regna igen…

Königsee i torrt och vått – 3 Augusti

En båttur på sjön stod det på tur idag. Mamma ville inte åka med så det var bara jag och pappa. Det finns 2 destinationer man kan åka till; St Bathalomä och Obersee. Vi åkte till St Bathalomä, där vi varit en gång innan. Jag köpte en hatt där men den är för liten nu. På vägen dit fick vi inga bra platser alls och det blev inte en enda bra bild tagen. Under färden stannar båten för att guiden ska spela trumpet, så att det ekar i bergen. Om jag ska vara ärlig tyckte jag att det lät bäst när det ekade. När klockan var kvart över elva åkte vi båten tillbaka och då var det inte alls många som åkte med så då kunde jag ta många fina bilder. Det blev en mycket varmt dag och på campingen var det utan tvekan över 30 grader.

Mamma var badenödig men tyckte det var för varmt för att ta sig till sjön så vi gick ner till ån (om man nu kan kalla det så) och svalkade oss. Den rinner förbi campingen. Ingen orkade laga någon mat i värmen så det fick bli en cykeltur till donken (som ligger mellan campingen och sjön). Dom har glas här i tyskland också, men jag tror inte att glasen är likadana här som hemma i Sverige. Dessutom fick man välja vilka färger man ville ha!! Det blev ett blått, ett turkost och ett lila. Sedan fick det bli att kolla i alla sten affärer på vägen ner till sjön. Jag köpte 2 nyckelringar och 2 halsband med glittriga stenar. När vi hade handlat klart och mamma skulle bada började det regna. Precis som de förutsagt på väderprognoserna… tänk att dom aldrig har fel när dom säger regn. Efter att ha väntat på att det skulle sluta gav vi upp och cyklade tillbaka till campingen. Istället för att sluta regna började det åska.

Bondedagen – 2 Augusti

Idag åkte vi vidare mot Königsee i strålande solsken. Vi hade hört att det skulle vara bra väder fram till onsdag eftermiddag, sen skulle det bli regn igen. Längst hela vägen såg vi bönder som var ute med traktorer på sina åkrar de ville väl såklart hinna få in allt hö innan regnet. Allt som allt var det säkert ett femtiotal bönder vi såg.

När vi hade slått oss ner på campingen åkte vi ner till Berchtesgarden och handlade mat. Kyckling med bacon, banan och curry blev det till middag. Tillbaka på campingen cyklade vi till sjön där mamma skulle bada (jag hade med badkläder på utifall att jag skulle få för mig att bada). Königsee är 200 meter djup och därför blir det aldrig varmare än 17 grader. Mamma doppade sig och plaskade runt lite innan hon gick upp igen. Middag blev färdig strax innan kl 22.

Karwendelbahn – 1 Augusti

Jag brukar äta flingor till frukost men idag fick jag syn på en myra på insidan av kartongen, det fanns 4 till myror där såg vi sen. Jag bestämde mig för att det gick att äta dom i alla fall eftersom de inte fanns några myror inuti påsen, och när jag tömde på mjölk så var den sur… det blev inga flingor till mig denna morgon. Idag var det i alla fall dags att åka upp på berget Karwendel. Jag har varit där uppe 2 gånger innan. Det såg mest grått ut och när vi kom fram till linbanan låg ett molntäcke och gjorde att man inte såg stationen uppe på berget. Mamma var mycket pessimistisk men jag var envist optimistisk. När vi hade åkt ca 2/3 delar av banan åkte vi in i ett moln. Men efter en stund kom vi ut ur det och kunde se stationen ovanför oss.

Det var jättebra väder där uppe! Det är en rundvandring som man går där uppe. Jag och pappa gick hela medans mamma höll sig till den mindre branta delen p.g.a. sitt knä. Uppe på ena bergskammen är gränsen till Österrike och längre bort där brukar man kunna se snötäckta toppar. Det var moln i vägen först, men sen drev de iväg tillräckligt för att man skulle se de avlägsna bergen! Det var där vi lämnade mamma och gick vidare mot toppen. Vi tog oss upp på den högsta toppen av den lätta vandringen. Det finns hur många stigar som helst där uppe för vana bergsvandrare utan svindel. Alltså inget för oss! När vi kom ner till stationen satt mamma på en bänk och väntade. När vi skulle åka ner hamnade i samma kabin som en hund som skällde hela tiden. Senare såg jag att anledningen till att han skällde var att han fick godis av sin husse för att han skulle vara tyst… väldigt smart kille det där. Antingen var han en idiot som inte fattade att han belönade hunden istället för att bestraffa den eller så var han en idiot som ville att hunden skulle skälla.

Tillbaka på campingen gick vi ner till floden och svalkade oss lite grann. Det räckte att gå i med fötterna för att bli sval. Vattnet var både strömt och kallt, men också väldigt vackert. Där satt vi ett tag och plötsligt kom 3 amerikaner paddlandes och skulle ta sig upp precis där vi satt. Det blev grillat till middag. På kvällen gick jag ner till floden med mitt stativ och tog kort med lite längre slutartid.

Det sägs att ovan molnen är himlen alltid blå… – 30 Juli

Idag åkte vi vidare med siktet inställt på Mittenwald. För att undvika dom jobbiga alpvägarna bestämde vi oss för att först åka till Füssen sedan in i Österrike och därifrån vidare till Garmisch-Partenkirchen . När vi skulle köra på motorvägen i Füssen körde vi rakt in i en stillastående kö. Det tog ca 30 minuter innan vi kom fram genom gränstunneln mellan Tyskland och Österrike men sen var det kö till och från hela vägen till Reutte. Vi behövde tanka och eftersom bensinen är billigare i Österrike körde vi av vid första avfarten till Reutte. När vi körde på igen var det fortfarande kö och det visade sig att kön berodde på ett riddarspel några km utanför staden. När vi kommit förbi det rullade det på ordentligt igen.

Efter ett tag tog vägen oss precis förbi den Österrikiska sidan av Zugspitze (Tysklands högsta berg), och vi stannade för att ta lite kort. Man kunde tyvärr inte se toppen p.g.a. moln. Jag är sjukt trött på alla dessa moln som skymmer bergen! Dom säger på radion att sommarvädret är på väg, jag hoppas verkligen att de har rätt… Väl framme i Mittenwald bosatte vi oss på camping Isahorn som är en jättemysig naturcamping med fin utsikt upp på bergen. Jag målade naglarna när vi kom fram. Det fick bli rosa med ett mönster från en av mina två nya plattor som jag köpte häromdagen.

Zugspitze

Beautiful Sunday – 31 Juli

Det var sol denna dag! Det finns inte mycket att göra i Tyskland på en söndag eftersom det är många affärer som är stängda. Därför bestämde vi oss för att försöka hitta en sevärdhet som mamma hade hittat på Mittenwalds hemsida på internet. Det skulle vara en gångväg i järn som gick längs bergsväggen och så skulle det finnas ett vattenfall och lite grejs. Vi visste vad det hette och jag hade hittat ett litet infoblad där de stod hur man skulle komma dit så vi gav oss in till stan. Vi kom till en karta över byn och mamma och pappa kollade på den och visste hur vi skulle köra men det blev fel ändå och vi körde i en cirkel och kom tillbaka till samma ställe vi börjat på. Av en slump fick mamma syn på en liten skylt där det stod Leutaschklamm så den följde vi och hittade fram. Det fanns dock ingen ledig parkering så vi åkte tillbaka till campingen och hämtade cyklarna så vi kunde parkera längre bort. Det visade sig vara ett väldigt bra drag.

Väl framme fick man betala 20 kr/person och så gick det som en ”brygga” in mellan bergen där en flod rann ut. Längst in kom man till vattenfallet, men man såg inte speciellt mycket av det. Det var i vilket fall som helst skitcoolt där. Vattnet är så sjukt klart och fint! Man kunde t.ex. se massa fiskar. Vi gick en stund i stan efteråt och kollade i de affärer som var öppna, vilket endast var souveniraffärer. Efteråt tog vi bilen de 4 kilometrarna upp till Leutasch (som förövrigt låg i Österrike) och parkerade där. Där hade vi tänkt gå till den så kallade ”panoramabron” som befann sig ovanför vattenfallet.

Vi gick och kom fram till ett vägkors och visste inte riktigt vilken väg vi skulle ta men jag och pappa gick åt vänster men mamma stannade kvar och väntade på oss. Vi kom ner på en ungefär likadan brygga som det hade varit där nere bortsett från att denna var av metall och befann sig mycket högre upp! Vi gick och gick och sen gick vi lite till och ändå kom vi inte fram till den jävla bron. Det var läskigt att gå där för man såg igenom den undertill. Det kändes ovärt att vända innan vi kommit fram till bron så vi fortsatte gå och tillslut kom vi fram. Men väl uppe på den visade det sig att man inte såg vattenfallet därifrån ändå. Men när vi väl kommit så långt var det ungefär lika långt tillbaka oavsett vilken väg man tog så då fortsatte vi över bron och upp i skogen.

Det tog ett tag innan vi kom tillbaka till vägkorset där mamma som tur var inte fanns kvar. Hon hade haft vett på ett gå tillbaka till parkeringen där man kunde sitta vid den lugna delen av floden och hon var inte arg för vi hade tagit sådan tid på oss. Vi åkte tillbaka till våran husvagn och till middag blev det tacos. Det regnade inte en enda gång denna dag, tror det är enda dagen på över en vecka det inte regnat alls.

Opp och ner, ner och opp – 29 Juli

Det var bättre väder och vi åkte tillbaka till den kurviga alpvägen för att se hur det såg ovanför. Det var riktigt fint och solen sken till och med lite grann. När vi hade kikat klart körde vi ner igen och sen gick dagen med inte så mycket alls som hände. Vi handlade lite kläder och mat och senare på kvällen matade vi ankorna nere vid sjön. Det fanns en vit anka som såg precis ut som ankan i den första Babe filmen och han stod på en sten och fattade inget alls när de andra åt bröd. Han såg ovanligt korkad ut till och med för att vara en anka. Han fick ingen mat. När brödet var nästan slut kom en svan. Den 30 juli skulle det vara ”Seenachtfest” i byn där vi bodde men vi hade bestämt att åka på morgonen samma dag och skita i festen, vilket var lika bra för sen såg vi att den var framflyttad till den 6 augusti. Det regnade en massa på eftermiddagen, men när vi matade ankor var det fint!

Den söta korkade ankan

Neuschwanstein, Füssen – 28 Juli

Idag åkte vi till Füssen. Det regnade på vägen dit men vi lyckades få uppehåll när vi gick i byn. Det är ett trevligt ställe, som så många andra tyska småstäder. Jag köpte ett ännu finare regnbågsparaply än det jag redan har (tänkte att om jag köper ett paraply så blir det inte regn) och sedan hittade vi till en jättekul affär där det var rea på i princip allt i butiken. Mamma köpte bl.a. två baddräkter.

När vi var klara med byn åkte vi vidare till den lilla byn Hohenschwangau en bit utanför Füssen. Byn har fått sitt namn från slottet Hohenschwangau där Ludvig II växte upp. Ett stenkast bort ligger Neuschwanstein. Det är ett riktigt sagoslott som Ludvig II lät bygga, slottet som det är idag är enbart 1/3 del av vad det skulle ha varit eftersom bygget avstannade när Ludvig II dog 1886, men det är ändå ett ursnyggt slott. Jag har varit där en gång tidigare och då tog vi också rundturen inne i slottet, men idag fick det enbart bli att ta bussen upp till Marienbrücke och ta kort på slottet. När vi stod i kön till bussen började det naturligtvis regna… (det var mammas fel eftersom hon köpte baddräkter). Det var bara att fälla upp regnbågsparaplyet!

Bussen kom och vi knödde oss in med alla japaner och åkte upp på sen smala och krokiga vägen till Marienbrücke. Det regnade fortfarande och det var rätt trångt ute på bron. Den är väldigt hög tycker jag. Både jag och pappa fotograferade slottet och varandra innan vi vandrade till en annan utkiksplats närmare slottet.  Efter att ha fotograferat lite där gick vi upp till busshållplatsen igen och åkte ner.

Mamma hade planerat att vi skulle göra genom Österrike tillbaka till campingen, så det gjorde vi (det var jag som körde). Vägen gick först som de flesta andra vägar, men efter ett tag började det gå uppåt som satan. Jag tog mig upp för backarna och kurvorna på 3an och i vissa kurvor 2an. När man hade kommit upp gick vägen lagom mkt upp och ner igen och det var jättevackert runt omkring (skulle varit ännu vackrare om solen skinit). Efter en stund kom vi fram till en jättefin sjö där vi stannade och tog några kort. Sjön låg på 1100 meter över havet. Det som kommer upp måste komma ner och så småningom började det gå nerför, ännu värre än vad det hade gått uppför. Det var en ca 7 km lång ringlande nedförsbacke innan man kom ner. Det kan man kalla en riktig alpväg! Oturligtvis regnade det och man såg inte alls mycket från toppen. Om det bli solsken imorgon kanske vi åker dit igen.

Älskar mitt regnbågsparaply <3

Oberstdorf – 27 Juli

Vaknade kl 6.20 av att det regnade. Det hade slutat när jag vaknade igen som tur var. Men efter frukosten när vi skulle ge oss iväg till Oberstdorf började det regna igen… Vi åkte iaf iväg och det regnade en bra bit på vägen men innan vi kom fram hade det nästan slutat helt. Vi åkte upp i bergen och kom efter en stund in i Österrike. Vi körde in och ut ur några små söta byar och kom till vägs ende. Det är nämligen så att de österrikare som bor där enbart kan ta sig dit genom att köra genom Tyskland.

Vi fick ju givetvis vända och köra tillbaka ner till Oberstdorf där vi letade oss fram till Nebelhornbahn (Tysklands största linbana) som vi hade tänkt åka. Vi hade läst att det kan vara ganska dimmigt på toppen och vi såg att det var en del moln däruppe, men vi bestämde oss för att åka upp. För att komma upp till toppen var det 3 sammanhängande linbanor. Man fick alltså byta 2 gånger på vägen. Det var sjukt fint! Man kunde inte se alla avlägsna bergstopparna p.g.a. molnen, men det är ju fräckt det med. När vi gick ut ur stationen fanns det räcken längs kanterna men sen kunde man gå ut på en topp där det inte fanns något alls. Det var skitläskigt, speciellt när pappa snubblade till då och då. Många fina bilder blev det och jag kände mig modig som trotsade min rädsla för höjder, men den sista biten när vi tog oss in till staketet igen snurrade det faktiskt i huvudet på mig.

Vi satt en stund på caféet (det kom ett regnmoln) innan vi åkte ner till nästa station igen. Vi gick och kikade runt den lite innan vi åkte ner till nästa där vi också gick runt lite. Där fanns bl.a. en konstgjord sjö med fisk i. Sen åkte vi ner till bilen nöjda med resan till bergstoppen Nebelhorn, 2224 meter över havet. Nebelhorn blir översatt till svenska ”Dimhornet” och det är ett namn som passar bra. Vi åkte tillbaka till campingen och fixade i ordning middag. Strax efter vi ätit började det regna och åska hördes på avstånd.

Oh my god what a wonderful surprise – 25 Juli

Ankorna kom tillbaka på morgonen. Först kom gårdagens gäng på 10 och sedan ett nytt gäng med 7 ankor i (alla var honor). Dom käkade och en ur 7 gänget sprang och jagade dom i 10 gänget. Hon bet sig fast i dom så dom skrek. Det regnade inte denna morgon! Vi lämnade campingen rätt tidigt och tog oss ut på motorvägen igen. Vid 12 hittade vi ett stort köpcenter där vi stannade. Jag fick gå på sommarens första Rossmann och handlade 5 små söta nagellack. En ny hårborste blev det också.

Efter vi var klara på köpcentret körde vi vidare och körde av för att leta camping en stund efter 16. Vi hittade en relativt snabbt och körde in. Det satt en skylt som sa att man bara skulle köra in och välja en plats så skulle det komma någon och ta betalt senare. Jag och pappa hade lite manikyr med filning oh polerning och sen var det dags att tända grillen. Under dagen kom vi till blå himmel och solsken! Det var mycket välkommet. Till middag blev det kött och majskolvar. Efteråt grillade vi också ankmashmallows, det var gott. Vid 20 tiden kom en tant och tog betalt. Vi gick på en liten promenad runt campingen och hittade en ankdamm och en rolig lekplats där man kunde pumpa vatten.

Vi har upptäckt att vi har med oss massa myror hemifrån som ilar runt i hela husvagnen, så idag köpte vi myrmedel och har hållt att jaga myror. Det är mindre trevligt. Förra året fick vi med oss massa myror i bilen från en camping och det dök upp myror mitt i vintern som fortfarande bodde någonstans inne i bilen.

Mammas födelsedag – 26 Juli

Körde vidare neråt mot alperna och det gick utan hinder tills vi kom till en kö, lyckligtvis fanns det en avfart precis där kön började så vi körde av och tänkte att då kunde vi lika gärna leta rätt på en mataffär. Plötsligt fick jag syn på något väldigt fint i horisonten. Det var början på alperna. Blev väldigt glad! Vi hittade en affär och handlade, sedan letade vi oss ut på motorvägen igen. Vi kom fram till avfarten mot Obersdorf och körde av. Längs vägen såg vi 5 storkar på samma ställe och även en hage där hästar, kossor och lamor gick tillsammans.

Vi hittade efter lite felkörning fram till en camping mamma hade spanat in på internet som låg precis vid Grösser Alpsee (stora alpsjön). Den ligger jättefint precis ovanför strandpromenaden. Först var jag och mamma nere för att bada men det var bara hon som gjorde det för det var sjukt kallt (gissar på typ 16 grader). Pappa hörde något som han trodde var kobjällror men jag tyckte inte det lät som det. Lite senare gick jag ner för att ta kort vid sjön eftersom det var väldigt fint väder denna dag. Mamma kom ner till sjön också medans pappa grillade hamburgare uppe vid husvagnen.

Efter vi hade ätit gick jag och pappa ner till sjön igen och vi var tvungna att ta reda på vad det var som lät hela tiden. När allt kom omkring så var det kobjällror som lät…

Nemen titta det regnar – 24 Juli

Regn idag igen, konstant, hela dagen. Dessutom blåste det som fan. Jag tog ett åksjuketuggummi för att klara av den 45 minuter långa båtturen till Tyskland. Efter vi hade handlat lite på Border shopen, på Fleaggard i Burg och på Famila i Haligenhafen körde vi söderut. Någonstans utanför Hamburg kom vi till ett vägarbete som tog en stund att ta sig igenom. När klockan närmare sig 18 körde vi av autobahn för att hitta en camping. Vi hittade en som låg en bit in på en gullig grusväg men kossor på ena sidan och haflingers på den andra. Men det fanns ingen ansvarig så vi fick åka vidare. Vi hittade en till camping bara några kilometer längre bort och där stannade vi. Efter maten fick pappa syn på ett gäng ankor och jag kastade ut bröd genom dörren. Efter att ha vräkt i sig bröd av olika slag var ankorna tvungna att gå och dricka i en vattenpöl lite längre bort.

Och regn regn regn föll ner ner ner i stora stora floder – 22-23 Juli

Vi åkte hemifrån runt 8 på fredag morgonen. Det regnade. Det regnade massor! Jag somnade strax efter vi åkt förbi Kållered och lyckades sova tills vi kom ner till Björkängs vägkrog nedanför Varberg. Då hade det faktiskt slutat regna tro det eller ej. Vi stannade inte förrän vi kom ner till Mellbystrand där jag tyckte vi skulle gå in på Maxi men det ville inte mamma så det fick räcka med att köpa några cheeseburgare på donken som lunch.

När vi kommit ytterligare en bit på vägen upptäckte mamma (till sin stora förskräckelse) att hon redan hade läst en av böckerna hon hade lånat med sig. Hon ojade sig men jag sa att vi kunde stanna på Maxi i Helsingborg så att hon kunde köpa några böcker. Sagt och gjort. Hon hittade 2 böcker för 39 kr styck. Bredvid Maxi låg skopunkten och jag hade tidigare i veckan fått ett mejl där jag såg att det var på likadana sandaletter som har haft 2 par innan rea (99 kr istället för ordinarie 349 kr). Därför insisterade jag på att få gå in och se om det fanns några i min storlek, vilket det gjorde. Så nu har jag ett par ljusa med (det är bara någon månad sedan mina helsvarta gick sönder så det passade bra).

Båten nästa och vi behövde inte ens stå i kö utan kunde köra rätt på. Väl över i Helsingör stannade vi och handlade lite nödvändiga grejer så som balsamspray, faxe kondi och en barkis. Färden gick vidare ner mot Rödby utan ett enda stop (det hade börjat regna igen). Det är ca 20 mil mellan Helsingör och Rödby. Jag sov en liten bit till av vägen och när vi kom fram till Westerncampingen regnade det fortfarande. Pappa lyckades backa in husvagnen på den trånga platsen och medan regnet fortfarande föll vevade han stödbenen etc. Det fortsatte att ösregna resten av kvällen, natten, morgonen, förmiddagen och vid 16 slutade det regna!!!

Under Lördagen var vi en sväng inne i Rödby och handlade lite och var på apoteket. Rödby är förövrigt värsta spökstaden, det finns typ bara mataffärer kvar. Efter allt regn bestämde vi faktiskt att åka redan på söndagen istället för måndagen som det från början var planerat. Jag kollade på disneyfilmen ”Up” som jag faktiskt inte hade sett innan och sen spelade jag och pappa schack på datorn. Jag vann J. Det var en gubbe som spelade country på scenen, vi gick dit och kollade en stund men det var kallt och han var inte speciellt bra så vi gick tillbaka till vagnen och sov.