Neuschwanstein, Füssen – 28 Juli

Idag åkte vi till Füssen. Det regnade på vägen dit men vi lyckades få uppehåll när vi gick i byn. Det är ett trevligt ställe, som så många andra tyska småstäder. Jag köpte ett ännu finare regnbågsparaply än det jag redan har (tänkte att om jag köper ett paraply så blir det inte regn) och sedan hittade vi till en jättekul affär där det var rea på i princip allt i butiken. Mamma köpte bl.a. två baddräkter.

 

När vi var klara med byn åkte vi vidare till den lilla byn Hohenschwangau en bit utanför Füssen. Byn har fått sitt namn från slottet Hohenschwangau där Ludvig II växte upp. Ett stenkast bort ligger Neuschwanstein. Det är ett riktigt sagoslott som Ludvig II lät bygga, slottet som det är idag är enbart 1/3 del av vad det skulle ha varit eftersom bygget avstannade när Ludvig II dog 1886, men det är ändå ett ursnyggt slott. Jag har varit där en gång tidigare och då tog vi också rundturen inne i slottet, men idag fick det enbart bli att ta bussen upp till Marienbrücke och ta kort på slottet. När vi stod i kön till bussen började det naturligtvis regna… (det var mammas fel eftersom hon köpte baddräkter). Det var bara att fälla upp regnbågsparaplyet!

 

Bussen kom och vi knödde oss in med alla japaner och åkte upp på sen smala och krokiga vägen till Marienbrücke. Det regnade fortfarande och det var rätt trångt ute på bron. Den är väldigt hög tycker jag. Både jag och pappa fotograferade slottet och varandra innan vi vandrade till en annan utkiksplats närmare slottet.  Efter att ha fotograferat lite där gick vi upp till busshållplatsen igen och åkte ner.

 

Mamma hade planerat att vi skulle göra genom Österrike tillbaka till campingen, så det gjorde vi (det var jag som körde). Vägen gick först som de flesta andra vägar, men efter ett tag började det gå uppåt som satan. Jag tog mig upp för backarna och kurvorna på 3an och i vissa kurvor 2an. När man hade kommit upp gick vägen lagom mkt upp och ner igen och det var jättevackert runt omkring (skulle varit ännu vackrare om solen skinit). Efter en stund kom vi fram till en jättefin sjö där vi stannade och tog några kort. Sjön låg på 1100 meter över havet. Det som kommer upp måste komma ner och så småningom började det gå nerför, ännu värre än vad det hade gått uppför. Det var en ca 7 km lång ringlande nedförsbacke innan man kom ner. Det kan man kalla en riktig alpväg! Oturligtvis regnade det och man såg inte alls mycket från toppen. Om det bli solsken imorgon kanske vi åker dit igen.

Älskar mitt regnbågsparaply <3

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0