Jordbävningen i Haiti

Jag lovade min vän Bea att jag skulle göra ett inlägg om jordbävningen, så här kommer det.

"Jordskalvet med magnitud 7,0 drabbade Haiti i tisdags kväll. Panikslagna människor flydde ut på gatorna efter första skalvet som följdes av flera efterskalv. Hus föll samman, all telefoni slutade fungera och elavbrott mörklade gatorna, där sökande nu letar efter överlevande"
- DN.se

Mänskligheten har under alla tider blivit utsatta för katastrofer, både naturliga och onaturliga. De onaturliga katastoferna såsom terrordådet 11 septemer 2001 är fruktansvärt hemska, man kan inte förstå hur någon med flit kan döda så många människor, men samtidigt finns det saker vi kan göra för att förhindra sådana saker. Vi kan skärpa säkerheten och bli mer uppmärksamma. Men naturkatastrofer har vi människor inte en chans att göra något åt. Visst vi kan försöka uppfinna system som förvarnar om en närliggande naturkatastrof, men vi kan inte förhindra det, utan endast få ett försprång på några minuter. Detta är nog vad som gör det så skrämmande.
Jag tror att denna jordbävningen tillsammans med tsunamin och alla andra naturkatastrofer är jordens sätt att slå tillbaka mot oss människor, för att vi har blivit för giriga... Människor som dödar människor är en sak, men naturen som dödar människor är ett helt annat kapitel. Hur flyr man undan från naturkrafterna?

Tycker att vi ska tända ett ljus var för alla de drabbade i dessa händelser som jag nyss skivit om. Ingen förtjänar att dö så.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Haha :) jaa det är sant jenny, Naturkatastrofer kan vi inte göra någåt, åt.

När är det vi ska tända ljuset ? när som helst ?

2010-01-17 @ 21:46:50
Postat av: Anonym

Haha, bra Lagström :) Nu är jag nöjd :) HAHA !



Här i Sverige lär det väl inte hända någon naturkatastrof :P

2010-01-18 @ 22:29:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0